Besøk fra Tyskland

Vi på Nannestad hadde i uke 6 besøk av en skoleklasse med 23 elever og to lærere fra Weimar i Tyskland. De reiste fra 10 plussgrader og begynnende vår der nede til ned mot -20 og tykkere is på bakken enn de noen gang hadde opplevd før. Elevene fra Weimar ble innlosjert hos våre elever, en god blanding fra Vg1, V2 og Vg3, fra studiespesialiserende, medier og kommunikasjon og idrett. Vertsfamiliene møtte opp sent på søndag kveld for å hente tyskerne da de kom, og så var uka i gang.

Mandagen hadde vi et opplegg her på skolen, med velkommen fra ledelsen ved Kersti og Jens Ola, et fantastisk foredrag om ungdomspolitikk ved våre elever Oscar Gangstad Westbye og Emma Christensen og så en omvising på skolen og i Nannestad før lunsj. Lunsj fikk vi i restauranten, og alle kunne være enige om at dette ble et av dagens høydepunkter – både sosialt og kulinarisk. Etter lunsj satt vi i gang en språkkafé, hvor alle våre tre fremmedspråk i tillegg til norsk og engelsk var representert. Elevene ble i løpet av disse timene godt kjent med hverandre på tvers av land, språk, klassetrinn og linjer, lærte om kulturforskjeller mellom Norge og Tyskland og fikk opplevd en skikkelig språkforvirring etter å ha byttet mellom minst tre ulike språk på såpass kort tid.

Tirsdagen tok vi turen til Oslo, hvor vi dro på Nasjonalmuseet, etterfulgt av Nobels fredssenter og til slutt en liten sightseeing med rute rådhuset – slottet – stortinget. På planen stod også skøyting i spikersuppa, men etter en kort kikk bort på en mildt forfrossen gjeng ungdommer i nærmere -15 grader ble dette avlyst.

På onsdag dro vi i nydelig vær på busstur til Lillehammer, hvor vi ble utfordret på dialog som metode for å bygge forståelse (og på sikt fred) på Nansen Fredssenter. Etter dette busset vi opp til Maihaugen og olympisk museum. Vi avsluttet dagen med litt fritid i Lillehammer før bussen kjørte oss hjem igjen.

På torsdag bar det igjen til Oslo, denne gangen til Bygdøy for en omvisning på Frammuseet og en tur innom Kon-Tiki museet. I tillegg til det offisielle programmet i regi av oss voksne stilte ungdommene selv i stand et sosialt program på kveldstid. Ryktene forteller om bl.a. pizzakveld, bowling og avskjedsfest, og det var nok en sliten gjeng som møtte opp til fagdager her på skolen og til flyturen hjem igjen på fredag morgen. Det ble en intens uke, og for mange av våre var det nok litt deilig når tyskerne dro igjen, men jeg tror det er passende å avslutte med et lite sitat fra en elev i tysk-klasserommet på mandag morgen: «Jeg savner dem litt jeg, faktisk!