Kreative kampanjer mot snus og røyk

Vg1-elevene på Helse- og oppvekst har i dag hatt stands i Fugleberget, med kampanjer mot snus og røyk.

Elevene har på fagdagen sin jobbet med å lage en best mulig anti snus- og røykekampanje. De har fått frie, kreative tøyler og det var mange gode resultater. Lærerne vurderer elevenes arbeid ut fra kreativitet, blikkfang og gjennomføring. 

Målet for elevene er å informere og engasjere sine medelever til å slutte med snus og røyk. De forskjellige gruppene har tatt i bruk mange virkemidler for å gjøre dette. Noen av elevene har gjennomført spørreundersøkelser på skolen og publisert resultatet på standen sin. Andre gjennomfører undersøkelser ved standen, og går gjennom svarene senere. Ellers er det selvlagde informasjonsbrosjyrer, buttons, slagord og informasjonstavler. Elevene hadde gjort en grundig jobb for å kunne gi gode grunner til hvorfor man ikke bør snuse eller røyke.

Jentene bak standen på bildet over sier at det var viktig at standen så bra ut.

- Fargene måtte matche, det skal være en rød tråd gjennom alt, slik at folk vil komme til standen vår. Vi har en anonym spørreundersøkelse, da er det lettere å være ærlig.

En annen gruppe hadde også laget iøyenfallende hatter som de hadde på seg. 

- Vi har brukt sterke farger for å bli lagt merke til. I tillegg har vi slagord og en Kahoot-quiz. Kahoot-quizen er en blanding av informasjon og spørsmål. 

Nok en annen gruppe hadde laget t-skjorter for å bli mer synlige og hadde sjokolade som lokkemiddel for å trekke folk til standen. 

Det var lagt ned mye imponerende og kreativt arbeid til et viktig formål. 

Som lærer Line Østby Vidjeland sa:

- Vi er så stolte av elevene våre!